lunes, 7 de junio de 2010

INTRODUCCIÓ.

NUCLIS TEMÀTICS.OBJECTIUS DIDÀCTICS

Substància pura i mescla. Elements i compostos.
1.Classificar la matèria en funció dels seus components
2.Definir substància pura simple o element
3.Definir substància pura composta o compost
4.Distingir entre elements i compostos
5.Reconèixer la diferència entre una mescla i una substància pura

Mescles homogènies i heterogènies.
6.Classificar les mescles en homogènies o heterogènies
7.Entendre que les propietats característiques permeten diferenciar les substàncies que formen una mescla.
8.Definir els tipus de mescles heterogènies, les suspensions i els col·loides.
9.Saber identificar i classificar substàncies properes a la realitat dels alumnes.

La composició de les dissolucions.
10.Reconèixer les dissolucions com un tipus de mescla homogènia i les variacions de les seves propietats amb la concentració.
11.Identificar el solut i el dissolvent en una dissolució.

L’aigua : dissolvent universal
12.Analitzar les propietats fisicoquímiques més rellevants de l’aigua.

Tipus de dissolucions.
13.Distingir tipus de dissolucions segons l’estat d’agregació dels seus components.
14.Classificar les dissolucions segons la proporció de solut que contenen en diluïdes, concentrades, saturades i sobresaturades.

La solubilitat.
15.Definir el concepte de solubilitat com una propietat característica
16.Entendre la variació de la solubilitat dels sòlids en líquids i dels gasos en líquids en funció de la temperatura.
17.Deduir el tipus de dissolució que resultarà al variar la quantitat de solut, de dissolvent o la temperatura a un a determinada dissolució.
18.Saber resoldre exercicis de solubilitat.

La concentració de les dissolucions.
19.Saber expressar la proporció de solut respecte de la de dissolvent d’una dissolució en tant per cent en massa i en concentració en massa.
20.Saber resoldre problemes numèrics senzills de càlcul de concentracions, donada una composició determinada expressada en unitats de massa per volum o en percentatges, i saber comparar solucions de diferents composició quantitativa expressades en les mateixes unitats

Mètodes de separació dels components de les mescles.
21.Conèixer els procediments físics utilitzats per separar les substàncies que formen una mescla homogènia: evaporació, destil·lació, cromatografia.
22.Conèixer els procediments mecànics per separar les substàncies que formen una mescla heterogènia: filtració, decantació, separació magnètica.
23.Realitzar diagrames de separació de mescles donada una mescla determinada de diferents substàncies i les seves propietats característiques.

CONTINGUTS

1. Classificació de la matèria.
2. Definició i diferència entre substància pura i mescla.
3. Definició i diferència entre element i compost.
4. La diferència entre mescles homogènies i heterogènies. Suspensions, col·loides i solucions o dissolucions.
5. La composició de les solucions : dissolvent i solut.
6. L’aigua : dissolvent universal.
7. Tipus de dissolucions : diluïdes, concentrades, saturades i sobresaturades.
8. La solubilitat. Dissolucions saturades.
9. Maneres d’expressar la concentració de les dissolucions: Tant per cent en massa i Concentració en massa. Unitats.
10. Mètodes de separació dels components en les mescles homogènies : evaporació, destil·lació i cromatografia.
11. Mètodes de separació dels components en les mescles heterogènies : filtració, decantació i separació magnètica.

CRIÈRIS D'AVALUACIÓ

1. Saber diferenciar una substància pura d’una mescla.
2. Diferenciar entre element i compost.
3. Distingir una substància pura per les seves propietats característiques.
4. Diferenciar mescla homogènia i mescla heterogènia mitjançant la observació del seu aspecte.
5. Classificar les substàncies quotidianes de l’entorn dels alumnes. Identificar diferents mescles heterogènies presents a la naturalesa.
6. Reconèixer en una mescla homogènia quins components formen la dissolució, quin és el solut/s i quin és el dissolvent.
7. Determinar si una solució es diluïda, concentrada, saturada o sobresaturada segons la quantitat de solut dissolt en el dissolvent a una temperatura determinada.
8. Calcular la solubilitat d’una dissolució.
9. Saber fer càlculs senzills amb la concentració d’una dissolució.
10. Diferenciar les mescles de les substàncies pures, per la possibilitat de separar les primeres per processos mecànics o físics aprofitant les propietats que diferencien cada substància de les altres.
11. Saber indicar la tècnica de separació més adequada per separar les substàncies pures que formen una mescla mitjançant diferents processos mecànics i físics.

No hay comentarios:

Publicar un comentario